دکتر بهروز اخلاقی

دکتر بهروز اخلاقی - متولد ۱۳۱۶ در بندر ترکمن – دریافت مدرک دکتــــری دولتــی در حــقوق خصوصی از دانشکدۀ حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه اِکس – مارسی فرانسه – استاد تمام وقت دانشگاه تهران و . . .

کانون وکلای دادگستری لرستان
27مرداد 1392

دکتر بهروز اخلاقی - متولد ۱۳۱۶ در بندر ترکمن – دریافت مدرک دکتــــری دولتــی در حــقوق خصوصی از دانشکدۀ حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه اِکس – مارسی فرانسه – استاد تمام وقت دانشگاه تهران و . . .

دکتر بهروز اخلاقی

دکتر بهروز اخلاقی متولد ۱۳۱۶ در بندر ترکمن می باشند، تحصیلات ابتدایی خود را نیز در آنجا به پایان رسانید و در سال ۱۳۴۰ مدرک دیپلم خود را از دبیرستان بوعلی سینای تهران دریافت نمود. در سال ۱۳۴۳ موفق به اخذ لیسانس رشتۀ حقوق قضائی از دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گردید. در سال ۱۳۵۰ موفق به دریافت مدرک دکتــــری دولتــی در حــقوق خصوصی از دانشکدۀ حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه اِکس -  مارسی فرانسه گردید. همچنین در طی سال های ۵۶ – ۱۳۵۵ با طی دورۀ حقوق تجارت و تجارت بین الملل در دانشکدۀ حقوق دانشگاه آکسفورد، موفق به اخذ مدرک این دوره گردید.

زمینۀ اصلی فعالیت های دکتر اخلاقی حقوق تجارت، حقوق تجارت بین الملل، قراردادهای تجاری بین المللی، سرمایه گذاری خارجی، مشاوره در خصوص پروژه های نفت و گاز، معدن و ارتباطات رادیویی و سایر موارد مرتبط می باشد. ایشان همیشه بر این نکته تأکید می کنند که تنها در زمینۀ تخصصی خودشان به فعالیت می پردازند و به سایر پرونده های حقوقی از جمله پرونده های جزایی، ثبتی و . . . وارد نمی شوند و توصیۀ ایشان به دانشجویان حقوق و وکلای جوان این است که در قالب گروه و به صورت تخصصی به فعالیت بپردازند، موردی که به قول ایشان در ایران بسیار نادر است.

علاقه به کار گروهی باعث گردید تا ایشان در سال ۱۳۵۸ دفتر حقوق بین المللی دکتر بهروز اخلاقی و همکاران را تأسیس نمایند که در آن از وجود افراد ممتاز در زمینۀ حقوق تجارت و حقوق تجارت بین الملل از جمله آقایان فرهاد امام و محمد علی دمر چیلی و . . . که اکثراً از شاگردان ممتاز ایشان می باشند، نیز بهره می برند.

تسلط به زبان های انگلیسی، فرانسوی و عربی در کنار علم و تجربۀ بالا و شاخص بودن دکتر اخلاقی در سطح بین المللی سبب گردیده است که سازمان های بین المللی و شرکت های معتبر خارجی و داخلی برای مشاوره، انعقاد قراردادهای بین المللی و سرمایه گذاری هایی که می خواهند در ایران و یا خارج از ایران انجام دهند، همیشه به دفتر حقوق بین الملل دکتر بهروز اخلاقی و همکاران به چشم یک گزینۀ مطمئن بنگرند. از جمله سازمان ها و شرکت هایی که تاکنون دفتر ایشان را به عنوان مشاور حقوقی خود انتخاب کرده اند می توان به بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، شرکت توتال فرانسه، شرکت هواپیمایی بریتانیا و . . . اشاره کرد که تنها به عنوان چند نمونه در اینجا ذکر گردید.

از جمله آثار دکتر اخلاقی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف. جزوات درسی:

۱٫ حقوق تجارت – تحلیل پاره‎ای از مباحث: نظریه عمومی حاکم بر اسناد تجاری و قراردادهای تجاری، دوره کارشناسی ارشدِ رشته حقوق خصوصی، انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛

۲٫ حقوق تجارت بین الملل، دوره کارشناسی ارشدِ رشته حقوق خصوصی، انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛

۳٫ حقوق تجارت بین الملل، دوره دکتریِ رشته حقوق خصوصی، انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛

۴٫ حقوق تجارت تطبیقی، دوره دکتریِ رشته حقوق خصوصی، انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛

۵٫ حقوق تجارت پیشرفته، دوره دکتریِ رشته حقوق خصوصی، انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی.

ب. ترجمه:

۱٫ حقوق تجارت بین‎الملل تألیف پروفسور اشمیتوف با همکاری تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، سال ۱۳۷۸؛

۲٫ اصول قراردادهای تجاری بین‎المللی از انتشارات موسسه بین‎المللی یکنواخت کردن حقوق خصوصی(رم) با همکاری دکتر فرهاد امام، سال ۱۳۷۹؛

۳٫ حقوق اتحادیه اروپا، با همکاری دکتر وحید اشتیاق و دکتر پرویز پرویزیان، سال ۱۳۸۰.

ج. مقالات:

تعداد زیادی مقاله که در مجلات حقوقی ایرانی و بین المللی به چاپ رسیده اند.

ایشان پس از تکمیل تحصیلات و بازگشت به کشور، به عنوان استاد تمام وقت دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شروع به فعالیت نمودند و هم اکنون با درجۀ دانشیار به تعلیم شاگرد در مقطع دکتری می پردازند.

به عنوان حسن ختام نگاهی خواهیم داشت به فعالیت های این استاد عالی مقام:

    مشاور حقوقی بانک اعتبارات ایران سابق (بانک تجارت) از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۳؛
    استاد تمام وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۰ تا کنون؛
    مدیر گروه حقوق عمومى دانشکده حقوق دانشگاه تهران ۵۷-۱۳۵۵؛
    استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰؛
    دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۵ تاکنون؛
    مؤسس دفتر حقوقی بین‎المللی دکتر بهروز اخلاقی و همکاران از سال ۱۳۵۸ تا کنون؛
    عضو کانون وکلاى دادگسترى مرکز از سال ۱۳۶۰ تاکنون و همچنین عضو کمیسیون روابط بین الملل کانون وکلای دادگستری مرکز؛
    عضو انجمن بین المللى وکلاى دادگسترى (IBA)؛
    عضو کانون وکلاى دادگسترى آمریکا (ABA)؛
    عضو انجمن حقوقى آسیا و اقیانوسیه (Law Asia)؛
    عضو مرکز مطالعات حقوق بین المللى (CILS)؛
    عضو کنسرسیوم حقوق تجارت بین الملل (IBLC)؛
    عضو و داور در مرکز داوری اتاق ایران(ACIC)؛
    مؤسس و مدیر انجمن حقوق خصوصى ایران از سال تأسیس (۱۳۷۵) تاکنون.